De tweede week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Dijkstra - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Dijkstra - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 April 2014 | Nepal, Kathmandu

De afgelopen week weer veel meegemaakt! Het werken in het weeshuis was erg leuk, ik heb de kinderen beter leren kennen en weet ze nu ook allemaal bij naam. Mirte en ik wilden de eerste dagen een groepsactiviteit met ze doen maar we hoorden van de andere vrijwilligers dat ze dit niet gewend zijn. Ze spelen wel veel samen maar een spel in groepsverband doen ze eigenlijk nooit. We wilden het toch proberen en hebben een spelletje fopbal met ze gedaan. We hebben gemerkt dat wanneer we het eerst met twee kinderen spelen, dat de rest ziet dat het leuk is en al snel staan de meeste kinderen om je heen om ook mee te doen. Ze hebben zich een kwartier lang kunnen concentreren op het spel. Klinkt niet veel maar voor deze kinderen heel knap! Wat je ook duidelijk ziet is dat ze allemaal bezig zijn met overleven. Als je iets bij je hebt, maakt niet uit wat het is, dan willen zij het ook hebben en dan wel meteen. Ik heb hen bijvoorbeeld mijn fotoboekje laten zien met foto’s van vrienden en familie. Ze vonden het prachtig en wilden het liefst de foto’s die ze leuk vonden hebben . Toch maar even uitgelegd dat ik er best aan gehecht ben en die niet ga weggeven, haha.

Wat erg zielig was is dat één van de kleinste jongetjes erg ziek was deze week. Hij had hele hoge koorts en moest naar het ziekenhuis. Hij had daarvoor al drie keer hetzelfde gehad. Het gaat dan weer even een paar weken goed en dan komt het weer terug. In het ziekenhuis bleek dat hij een bepaald virus had waar je vatbaar voor bent door een tekort aan eiwitten. Mirte en ik hebben afgesproken met de ‘moeder’ van het weeshuis dat de kinderen vanaf nu elke dinsdag een ei krijgen en dat wij dat betalen. Om te zorgen dat het in stand wordt gehouden als wij weg zijn, houden we contact met de volgende vrijwilligers. We zijn ook van plan een weekschema te maken waar duidelijk opstaat wat de kinderen op een dag doen. Dan weten de volgende vrijwilligers waar ze aan toe zijn als ze er komen te werken. Wat wij zelf ervaren, is dat ons weinig wordt uitgelegd en dat er ook weinig structuur is. We gaan proberen dat op die manier wat te verbeteren.
Over een week ga ik werken in het vrouwencentrum, dat in hetzelfde gebouw als het weeshuis zit. Ik heb al wel een ochtendje meegelopen en het lijkt me super leuk om er te werken. Het is de bedoeling dat ik Engelse les ga geven aan een groepje vrouwen, een leuke uitdaging! Op vrijdag is er altijd Funday en gaan ze iets leuks doen, zoals een quiz of liedjes zingen. Ik breng een keer m’n nagellakjes voor ze mee!
Afgelopen vrijdag was echt super! We zijn met een groep vrijwilligers uit eten geweest bij een vegetarisch restaurantje in Thamel. Als je binnenkomt doe je je schoenen uit en zit je op kussens op de grond aan een tafeltje. Overal zag je backpackers en reizigers, de sfeer was heel relaxt. Ik heb een (vegetarische) mushroomburger besteld en als toetje had ik warme chocoladecake. Zo lekker!!
’s Avonds zijn we met een aantal gaan stappen. Eerst naar een Irish Pub waar ze met een live bandje liedjes van Bob Marley speelde, super chill. Daarna zijn we naar de club Purple Haze geweest. Ik ben er helemaal losgegaan! Ik was niet de enige want met een beetje alcohol op verandert de gemiddelde Nepalees van ‘ teruggetrokken en beleefd’ naar een ‘headbangende idioot’. Ik heb nog nooit mensen zien headbangen op muziek van Rihanna maar hier doen ze het. Ik deed na een tijdje ook maar gewoon gezellig mee! Was echt een superleuke avond!!

We hebben in Thamel overnacht en zijn de volgende dag gezellig gaan shoppen. Het enige dat minder was, is dat ik sinds gister een ooginfectie heb. Combinatie van het stof buiten, het water hier en de make-up van vrijdag waarschijnlijk. Een paar maanden geleden had ik hetzelfde en kon ik, net als nu, niet in het daglicht kijken. Gelukkig heb ik de zalf mee dus hopelijk is het snel weg. Vandaag heb ik rust gehouden en ben binnen gebleven want met die felle zon ging het echt niet. Ik hoop dat ik morgen weer kan werken bij het weeshuis, binnen zitten ben je na een dagje ook wel weer zat!
Ik heb mijn foto’s op facebook kunnen uploaden vandaag. Dat geeft misschien wat meer een beeld bij m’n verhaal. De tijd vliegt trouwens echt voorbij! Over twee weken zit de eerste maand er alweer op.
Tapailaai samgidai chu! = Ik mis jullie! (Heeft het dochtertje uit het gastgezin even voor me getypt. Zo goed is m’n Nepalees nog niet, haha.)

Namaste! :)




  • 14 April 2014 - 16:16

    Omi:

    Heb weer met veel belangstelling je verslag gelezen. gEWELDIG!!is dat knulletje weer opgeknapt??kim wat kost een ei en hoeveel kinderen zijn daar??ik wil ook graag wat doneren. Misschien denken er meer mensen daar over.lieverd heel veel knuffels en kijk weer naar je volgende verslag uit.

  • 15 April 2014 - 13:34

    Lyzette:

    Een ei hoort erbij! Klinkt inderdaad als een topplan van je omi, ik wil ook wel eitjes doneren. Met Pasen in aantocht kun je vast nog wel wat mensen gek krijgen daarvoor!
    Ik ben echt trots op je lieve Kim, vind het zo stoer van je hoe je de dingen daar aanpakt! Doe voorzichtig met je oogje en geniet schat! xx

  • 17 April 2014 - 15:35

    Omi:

    Ma en Mi hebben aan een donatie een prijs verbonden van Babor om de aktie te promoten. Lief he. Hoop dat het een succes wordt. Blijven het volgen. Ook op facebook

  • 17 April 2014 - 18:12

    Kim:

    Super lief! Dankjewel allemaal!! :)

  • 17 April 2014 - 20:48

    Pap:

    Super om te lezen Kim!
    Gaaf dat je zoveel doet en nieuwe ervaringen opdoet...
    Trots op m'n lieve dochter!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Kim

Actief sinds 31 Maart 2014
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 2808

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 26 Juni 2014

Stage Nepal

Landen bezocht: