De eerste dagen Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Dijkstra - WaarBenJij.nu De eerste dagen Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kim Dijkstra - WaarBenJij.nu

De eerste dagen Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Kim

02 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Gistermiddag om 4 uur lokale tijd ben ik aangekomen in Kathmandu! Ik werd opgehaald door twee jongens van VSN, de organisatie die over de projecten gaat. Ze hebben anderhalf uur op me moeten wachten omdat ik een uur in de rij stond voor m'n visum en daarna nog m'n bagage moest ophalen (oeps). Gelukkig waren ze het wel gewend zeiden ze, in deze cultuur doen ze niet echt aan op tijd komen.
Zij brachten me naar Hotel Manohara, waar ik tot zondag blijf voor mijn introductie. Tijdens die autorit kreeg ik m'n eerste cultuurshock al! Hier doen ze niet aan verkeersregels, wat betekent dat je gezellig rijdt waar je maar zin hebt en om de twee seconden bijna tegen elkaar opbotst. Ze rijden zelfs keihard rakelings langs kinderen heen. Maar toch lijkt het altijd goed te gaan. Met de koeien (die hier gewoon midden op de weg staan) doen ze trouwens wel voorzichtig want die zijn hier heilig. Die leven hier zo'n beetje als God in Frankrijk.
Om me heen zag ik meteen al hoeveel armoede hier is. Overal zaten mensen langs de weg, helemaal vies, of ze liepen met zware dingen op hun rug en op hun hoofd. En overal ligt afval op straat. Best wel heftig want die dingen zie je altijd op tv maar is toch heel anders als je er zelf ineens middenin zit.
Het hotel is best prima. Er zijn hier ook nog andere vrijwilligers met wie ik samen dingen kan doen. Geen luxe en ook niet heel schoon maar ze hebben tenminste een normale wc en een fijn bed. Ik was wel heel blij dat ik een rol wc-papier bij me had want daar doen de Nepalezen niet aan. Daarvoor gebruiken ze hun linkerhand, ik weet het: iel. Ik wil me tot in bepaalde mate aan de cultuur aanpassen maar dat gaat me toch iets te ver!
Vandaag heb ik m'n eerste Nepalese taalles gehad, super leuk! Nu ken ik wat meer woordjes dan alleen 'namasté'. Vanmiddag hebben we de Monkey Temple bezocht, het woord zegt het al: tempel vol apen. Wel heel mooi stukje cultuur. Er liepen ook een paar monniken rond. Van die echte met zo'n oranje rood gewaad aan.
's Avonds eten we dhal bat, dat is rijst met linzensoep en groenten. Het is normaal om dat 's ochtends tussen 7 en 9 uur te eten en dan 's avonds weer tussen 6 en 8 uur. Ik heb het 's ochtends nog niet gehad maar wel in de avonden. De Nepalezen zweren erbij dat het eten lekkerder is als je het met je handen eet. Gister vertikte ik dat maar vandaag toch maar geprobeerd. En inderdaad, het smaakt gewoon veel beter!
Ik zie dat ik al aardig veel heb getypt en ik kan nog wel 5 kantjes volschrijven want de indrukken die ik hier al in anderhalve dag heb gekregen is echt bizar. Ik ben nu al wat meer gewend dan gister, toen had ik het er wel even moeilijk mee omdat ik toen ineens besefte waar ik aan begonnen was. Gelukkig lukt het me tot nu toe goed om me aan te passen en de Nepalezen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam.
Morgenochtend staan er weer taallessen op het programma en 's middags een bezoek aan een stupa (ook soort tempel). Vrijdag ga ik voor het eerst langs het weeshuis om kennis te maken, daar heb ik wel heel veel zin in! Tegen die tijd verschijnt er weer een nieuw verslag!

Namasté! ;)

  • 02 April 2014 - 22:07

    Ilona:

    Je reis en de eerste dag zit erop, lieverd. Kijken hoe lang het duurt voordat je net Nepalees onder knie hebt :) xxx

  • 05 April 2014 - 14:47

    Ginny:

    Gaaaaf lieve zus :) ben trots op je!!! Kan niet wachten op je volgende verslag! Geniet ervan xxxx

  • 06 April 2014 - 16:29

    Omi:

    Hallo lieverd. Heb genoten van je verslag. Zag het zo voor me. Kijk uit naar de volgende heel veel knuffels ook van opi

  • 06 April 2014 - 17:23

    Iris:

    Super Kim! Ik kijk al uit naar je volgende verhaaltje. Raar he allemaal, straks krijg je nog meer een cultuur shock wanneer je terug komt. Kusjes en geniet! x

  • 15 April 2014 - 13:24

    Lyzette:

    Beter scoor je ergens een koeienpak. Kun je als Mozes over straat daar! Dikke 'moehhh' van mij xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Kim

Actief sinds 31 Maart 2014
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 2803

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 26 Juni 2014

Stage Nepal

Landen bezocht: